This championship ran from 2021 to 2023 and has ended. Watch all races from previous seasons. Open videos
Kwalificatie

Senna van Soelen pakt drie keer poleposition

17:32 27-10-2023

Senna van Soelen heeft op TT Circuit Assen voor alle drie de dit weekend in het kader van de Supercar Madness Finaleraces te verrijden wedstrijden van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux de poleposition voor zich opgeëist. Op een door de langdurige regen drijfnat Assen voelde Van Soelen zich als een vis in het water. In zowel sessie één als twee zette de Bas Koeten Racing-rijder de snelste tijd op de klokken. In sessie één ging de tweede tijd naar Gianni van de Craats terwijl zijn teamgenoot Sen Roodenburg hetzelfde deed in sessie twee. Dirk Warmerdam sloot sessie één als derde af terwijl zijn teamgenoot Dante Rappange dezelfde BMW op plek drie zette in sessie twee.

De BMW M2 CS Racing Cup Benelux rijdt tijdens de Supercar Madness Finaleraces voor de tweede keer dit seizoen drie in plaats van de gebruikelijke twee wedstrijden en kent daarmee ook in de kwalificatie een aangepast format. De kwalificatie bestaat uit twee sessies van 15 minuten. In de eerste sessie (D1) rijdt de eerste rijder van de equipe een tijd en in de tweede sessie (D2) de tweede. Teams mogen zelf bepalen wie in welke sessie rijdt en wanneer er maar één coureur op de auto is ingeschreven, rijdt die uiteraard beide sessies.

De twee sprintraces van elk 30 minuten worden in Assen al op zaterdag verreden en hierbij wordt de startopstelling van de eerste race bepaald door de tijden uit de eerste kwalificatiesessie D1, de tweede uit D2. De 60 minuten durende wedstrijd staat voor zondag op het programma en hiervan wordt de startopstelling gevormd door de snelste tijden uit de twee gecombineerde kwalificatiesessies.

Met nog maximaal 48 punten te verdienen en één punt tussen de nummers één en twee in het tussenklassement, slechts 16 punten achterstand voor de nummer drie en 18 voor de nummer vier, belooft het een spannende ontknoping van de titelstrijd te worden, waarbij de beslissing waarschijnlijk pas in de race van zondag zal vallen. Koplopers zijn Senna van Soelen/Leyton Fourie/Mark van der Aa, waarbij Van Soelen dit weekend alleen de kastanjes uit het vuur moet halen. Op twee de constant scorende equipe Sen Roodenburg/Gianni van de Craats, op drie de equipe Jop Rappange/Dante Rappange/Dirk Warmerdam en op vier Berry van Elk.

In de eerder op vrijdag verreden eerste vrije training had Van Soelen de snelste tijd laten noteren, met Roodenburg/Van de Craats op twee en Jayden Post op drie. In de tweede, onder natte condities verreden vrije training, was het opnieuw Van Soelen op één, met Dante Rappange/Warmerdam op twee en Post weer op drie.

Het is vrijdagmiddag al over de klok van vier uur als op een kletsnat TT Circuit Assen de rijders van sessie D1 de baan opdraaien voor hun kwalificatie. Van de inschrijvingen met twee rijders op een auto nemen Warmerdam, Patrick de Vreede en Van de Craats de eerste sessie voor hun rekening. Het is nog even aftasten op de door de vele regen drijfnatte baan, maar met rondetijden van boven de twee minuten en slechts een kwartier kwalificatie kan er niet te lang gewacht worden met het aanzetten voor een snelle ronde. Post is de eerste die flink gas geeft met Warmerdam op twee en Berry van Elk op drie. Daarna is het even full course yellow omdat Warmerdam een pion heeft omgetikt. Als iedereen weer op snelheid is, zijn er nog maar vijf minuten te gaan. Warmerdam verbetert zijn tijd en springt naar één, om vrijwel direct te worden afgelost door Van Soelen, in de vrije trainingen ook al zo snel. Van Soelen blijft op één, waarna Van de Craats zich verbetert en naar twee springt, met Post nu op drie en Berry van Elk op vier. Daarachter Warmerdam, Dick van Elk en De Vreede.

In de slotminuut kan ook niemand meer aan de tijd van Van Soelen komen en dus sluit de Bas Koeten Racing-titelkandidaat de eerste sessie af op plek één. In de slotronde klimt Van de Craats ten koste van de net naar plek twee doorgeschoten Warmerdam weer terug naar twee. Het onderlinge verschil tussen dit tweetal, 0,001 seconde! Achter Warmerdam dan Post, Berry van Elk, Dick van Elk en De Vreede.

Met een onderbreking van vijf minuten is het de beurt aan de tweede sessie, D2. Roodenburg, Dante Rappange en Rogier de Leeuw hebben nu achter het stuur plaatsgenomen, terwijl Van Soelen, Post en Berry en Dick van Elk zijn blijven zitten. Na een paar ronden meldt Van Soelen zich direct weer op één, gevolgd door Roodenburg, Post, Rappange, Berry van Elk, De Leeuw en Dick van Elk. Even neemt Roodenburg de leiding over maar meteen is het Van Soelen die terugslaat en weer op één komt. Het onderlinge verschil is echter maar 0,2 seconden. Post is ook goed onderweg, is sneller dan in sessie één en komt op slechts 0,3 seconden van Roodenburg op drie. Berry van Elk heeft op plek vier Rappange afgelost terwijl De Leeuw en Dick van Elk de rij sluiten.

In zijn ijver om de tijd van Van Soelen aan te vallen spint Roodenburg, maar kan gelukkig gewoon weer verder. Het deert Roodenburg in het geheel niet want een ronde later verbetert hij zijn tijd en komt tot op 0,02 seconden van Van Soelen. De laatste minuut gaat in en het is afwachten of er op de alleen maar natter wordende baan nog verbeteringen mogelijk zijn. Dat kan dus toch, al blijft Van Soelen op één op slechts 0,02 seconden gevolgd door Roodenburg. Rappange is in een ultieme poging nog doorgestoten naar plek drie en Post naar vier. Berry van Elk komt daarmee op vijf terecht. Het onderlinge verschil tussen de top vijf is ondanks de uiterst moeilijke omstandigheden slechts 0,7 seconden. Op zes De Leeuw en op zeven Dick van Elk.