This championship ran from 2021 to 2023 and has ended. Watch all races from previous seasons. Open videos
Special

Mark van der Aa en Koen Bogaerts vormen al elf jaar een sterk team

11:59 12-05-2021

Autosport is voor een coureur over het algemeen een individuele activiteit. Natuurlijk is een goed team er omheen onontbeerlijk, maar eenmaal achter het stuur staat de rijder er alleen voor. In sommige raceklassen, met name in endurance, zijn er echter ook equipes van twee of meer rijders. Die zijn uiteraard wel afhankelijk van elkaar voor een goede prestatie. Dat zo’n equipe lang samen blijft is echter een zeldzaamheid. Dat Mark van der Aa en Koen Bogaerts al elf jaar samen racen is dan ook echt bijzonder!

Mark
De 39-jarige Mark van der Aa (links op de foto) uit Tilburg kwam in contact met autosport via een bevriende SEAT-dealer. Hij maakte in 2005 zijn eerste racemeters in de Diesel Cup en dat beviel hem direct prima. In 2006 reed hij in de Mini Endurance Cup en daar was Koen Bogaerts één van zijn tegenstanders.

Leuke tijd
In 2008 en 2009 kwam Mark in actie in de Suzuki Swift Cup. “Dat was echt een leuke tijd, met veel jonge rijders die net als ik aan het begin van hun autosport carrière stonden”, weet Mark nog goed. Hij scoorde daar voor het eerst een derde podiumplaats, maar kende vrij veel pech en kon toen nog geen rol van betekenis spelen. 

Koen
De eveneens 39-jarige Koen Bogaerts uit Den Bosch was een jeugdvriend van Arie Luyendijk jr. en dan is de link met autosport natuurlijk snel gelegd. Na een keer testen in een Formule Ford zag Koen in dat dit financieel moeilijk te bolwerken was. Hij ging zich oriënteren op andere mogelijkheden en reed in 2005 en 2006 in de Mini Endurance Cup. Zijn oog viel vervolgens op de Supercar Challenge. “Ik ben afhankelijk van sponsoring en het hele pakket dat V-Max biedt, met onder meer de uitzendingen op TV, is voor mij daarbij de perfecte invulling,” vindt Koen.   

Op zoek
Koen was na zijn avontuur in de Mini Endurance Cup samen met Nik de Jong gaan rijden in de Supercar Challenge. Dat beviel hem prima, hij scoorde vele overwinningen en werd samen met Nik in 2009 kampioen. Toen Nik stopte moest hij echter op zoek gaan naar een nieuwe teamgenoot. Zo begon het gezamenlijke race-avontuur van Koen en Mark in 2010 in de Supercar Challenge. Met succes, want samen sleepten ze veel overwinningen en twee titels binnen. 

Perfecte invulling
Mark en Koen zien autosport puur als ‘professionele hobby’ en beschouwen zichzelf dan ook als professionele amateurs die alles zo goed mogelijk willen doen. Niet alleen competitief zijn achter het stuur, maar met name om hun gasten een leuke dag op het circuit te laten beleven. De jaren in de Supercar Challenge waren daarvoor de perfecte invulling en dit hield het duo dan ook vol tot en met 2017. Gedurende drie seizoenen reden Koen en Mark in een BMW M4 GT4 in de European GT4 Series, maar na het moeilijke seizoen in 2020 door COVID-19 was het dit seizoen weer tijd voor iets nieuws. 

Renova
De route naar de VRM BMW M2 Cup heeft een vrij lange voorgeschiedenis. Tilburger Mark  kent Jan Hein Alkemade van Renova uit Breda al ruim 15 jaar. Ook privé gaan zij al lang met elkaar om en daarom was het racen in een BMW een voor de hand liggend concept. Toch ging het balletje richting de VRM BMW M2 Cup pas twee weken voor het eerste raceweekend rollen. “Koen ik hebben pas op de vrijdag voor de VRM Openingsraces op Circuit Zandvoort de eerste meters in de Renova M2 gereden.”

Eénmalig … of toch niet?
In de basis was de deelname in de Renova BMW M2 van Bas Koeten Racing een eenmalig optreden in de VRM BMW M2 Cup. Nu ze in beide races in het enorm sterke veld op de derde podiumplek finishten is het echter wel heel verleidelijk om in deze mooie cup verder te gaan. Beide rijders zijn supercompetitief en, minstens zo belangrijk, vrijwel even snel. “We rijden nu dus al elf jaar samen en onze rondetijden verschillen hoogstens een paar tienden”, lacht Koen. 

Gunfactor
Dat beide rijders zo begaan zijn en blijven bij de autosport heeft alles te maken met hun enthousiasme en sportiviteit. “Autosport is een dure sport en veel hangt af van de gunfactor van sponsors. Wij weten op de baan, maar ook op de paddock een leuke sfeer te creëren waarmee we onze sponsors ook iets terug kunnen geven. Dat concept werkt,” weet Mark.

Race clinics
Koen heeft in de loop der jaren zijn liefde voor autosport ook een professionele invalshoek gegeven. Onder de naam Raceclinics.com organiseert hij met zijn stichting IKDB Motorsport kart en race clinics, voornamelijk voor sponsors en relaties. Hij heeft daarvoor een aantal BMW’s geprepareerd klaar staan.

Toekomst
Wat de toekomst zal brengen is op dit moment nog niet duidelijk, maar dat beide coureurs graag samen blijven racen is zeker. De twee derde podiumplaatsen in de VRM BMW M2 Cup smaken absoluut naar meer en het is dan ook te hopen dat de Renova BMW ook tijdens de volgende races op 5 & 6 juni op Spa-Francorchamps van de partij zijn!