This championship ran from 2021 to 2023 and has ended. Watch all races from previous seasons. Open videos
Special

Iedereen kent Nico Been, maar wat doet hij nu eigenlijk?

09:55 27-10-2021

De organisatie achter de vier raceklassen van V-Max Racing Management is al jarenlang een hechte club. Dat is geen toeval, maar een blijk dat iedereen het enorm naar zijn zin heeft. Professioneel tijdens de races, gemoedelijk en gezellig gedurende het hele evenement. Eén van de vaste waarden binnen de organisatie is al vanaf het allereerste begin in 2001 de Groninger Nico Been. Zelf noemt hij zich ‘Manus van alles’, maar wat doet hij nu precies?

Logistiek
Allereerst is Nico degene die er voor zorgt dat de vrachtauto met de hospitality van Breda naar de circuits komt. “Ik heb al op jonge leeftijd van mijn ouders de mogelijkheid gekregen om al mijn rijbewijzen te halen. Dus ook zo’n vrachtauto is voor mij geen probleem. Voor een evenement reis ik naar Breda om alles klaar te zetten en dan rijd ik de vrachtauto naar het circuit. Soms is dat dus weer bijna helemaal terug naar Assen. Zondag is dat dan weer precies andersom. Als het laat wordt, en dat is eigenlijk vrijwel altijd het geval, overnacht ik in Breda en ga ik maandag weer naar Groningen.”

Leading car
Een tweede taak is het besturen van de Leading car bij de races van de Supercar Challenge en de Mazda MX-5 Cup. De Leading car rijdt voor het veld tijdens de opwarmronde. Bij de Mazda’s is dat goed te doen, want die hebben een staande start en dus hoeft Nico zich daar geen zorgen te maken over de formatie. Bij de Supercar Challenge is dat een ander verhaal, want daar is het de taak van de Leading car om, in nauw portofoon contact met wedstrijdleider Bobbe Veldkamp, het veld goed bij elkaar te houden, zodat de rollende start netjes verloopt. “Dat is altijd spannend, want met zoveel geweld achter je wil je dat elke auto op de juiste plek van start gaat en iedereen zonder problemen de eerste bocht in gaat.”

Onderdelen
De derde en nieuwe taak die Nico er dit jaar bij heeft gekregen is die van Magazijnmeester van de BMW M2-onderdelen. “Om er voor te zorgen dat de teams kunnen beschikken over reserveonderdelen voor de M2 neem ik een compleet magazijn mee met de meest gebruikte onderdelen. Zo kan iedereen een beroep op mij doen als ze zelf iets te kort komen. Dat werkt dit seizoen prima en ik vind het ook leuk om de teams daarbij te kunnen helpen.”

Toch Manus
De vierde taak is wellicht ook de meest veelzijdige en past inderdaad bij de titel die Nico zichzelf als Manus van alles heeft gegeven. Hij is het aanspreekpunt voor teams en rijders en die maken daar dankbaar gebruik van. 

Coureur
De eerste stappen binnen de autosport zette Nico bijna dertig jaar geleden. In 1993 deed hij met trackdays van de HARC en dat beviel hem zo goed dat hij een racecursus ging volgen op Assen. Bij de raceschool van Paul Maaskant behaalde hij zijn racelicentie en vervolgens ging hij in een opvallende gele Renault 5 GT Turbo rijden bij de Newtimers. Omdat die samengingen met de Youngtimers besloot Nico over te stappen naar de Supercars en daar reed hij enkele jaren met veel plezier.

Clio
Toen Dick van Elk in 2001 begon met de Dutch Supercar Challenge was dat de nieuwe uitdaging voor Nico. Hij had het naar zijn zin en in 2003 kocht hij een Renault Clio, die hij aanpaste aan de reglementen. “Ik had in die tijd zelf een autoschadeherstelbedrijf en kon mijn auto dus prima zelf onderhouden.”

Verdienstelijk
Nico deed mee om de kampioenschappen in de Sportklasse en dat ging heel verdienstelijk. Hij won vijf races en stond elf keer op het podium. Zijn teamgenoot Dirk Jan Hofmans werd in 2001 de allereerste kampioen in de Dutch Supercar Challenge. 

Blessure
In 2012 kreeg Nico te maken met een ernstige schouderblessure die hem anderhalf jaar langs de kant hield. Omdat er geen verbetering kwam besloot hij zelf niet meer achter het stuur te kruipen. Hij had het bij de Supercar Challenge zo enorm naar zijn zin dat hij dat niet wilde missen en hij spontaan bij Dick van Elk aanbood om te gaan helpen als vrijwilliger. De rest is geschiedenis.

Steeds professioneler
Zo begon Nico eerst in de logistiek, maar kreeg hij er gaandeweg steeds meer taken bij die hij met alle liefde vervult. “Alles is in de loop der jaren steeds professioneler geworden en dat is prachtig om mee te maken. Voor mij is het echter heel belangrijk dat het wel gepaard gaat met gezelligheid, want ik doe dit vooral voor mijn plezier. En dat is precies wat er nu staat; een professionele organisatie die ervoor zorg draagt dat alles op de baan goed verloopt, terwijl iedereen op en naast de baan enorm geniet.”

Pietje precies
Iedereen kent Nico Been als een enorm gezellige kerel die altijd in is voor een praatje. Een Pietje precies die voor iedereen klaar staat en alom gewaardeerd wordt. Of dat nog lang zo blijft? “Ik stop pas als Dick stopt”, besluit Nico met een grote glimlach op zijn gezicht.