en
Race 1

Vier op een rij voor Maxime Oosten

17:33 11-06-2022

Maxime Oosten heeft zich tijdens de eerste race van de Zolder Superprix niet van de wijs laten brengen door de onderbrekingen in de race. Hij stuurde zijn BMW M2 voor de vierde race op rij foutloos over de baan en vergrootte zijn voorsprong in het klassement. Berry van Elk passeerde de finish als tweede, maar bleek een te korte pitstop te hebben gemaakt en viel daardoor ver terug. Equipe Meijer-Van Riet werd zo tweede en Fred Caprasse pakte opnieuw een podiumplaats. 

Bij de start van de race duikt Oosten als eerste de eerste linker in en behoudt de leiding voor Esteban Muth. Na de eerste ronde heeft de Fries een voorsprong van ruim een seconde op de DTM-rijder. Fred Caprasse is vanaf de vijfde positie opgeklommen naar de derde plek ten koste van Dante Rappange. Lorenzo van Riet klimt van de tiende startpositie al snel op naar p7.

Oosten loopt per ronde iets weg van Muth, die op zijn beurt Caprasse in zijn achteruitkijkspiegel kleiner ziet worden. Van Riet passeert Max Veels voor de zesde plek en even later ook Tomasz Magdziarz, zodat hij binnen korte tijd al vijfde ligt. 

In ronde vier volgt een Full Course Yellow door uitval van Jayden Post. Na het raken van het paaltje in de Boutsen Chicane raakt hij even later de bandenstapel in de Villeneuve Chicane, waarschijnlijk omdat het paaltje onder zijn auto klem zat en het wiel blokkeerde. De safetycar is standby, want de auto van Post kan niet snel in een siflette (Vlaams voor de opening in de vangrails, waarvoor geen Nederlands woord is) gebracht worden. Al snel komt de safetycar inderdaad de baan in om de bergingsauto de gelegenheid te geven de auto van Post veilig te stellen en het weggereden paaltje weer te herstellen. Daarmee is Oosten zijn voorsprong op Muth weer kwijt en het veld schuift weer bij elkaar.

In ronde 8 volgt de herstart. Oosten behoudt opnieuw de leiding voor Muth, Rappange passeert Caprasse. Magdziarz krijgt een waarschuwing voor het raken van het paaltje in de Boutsen Chicane.

Dat wordt opletten voor de Poolse rijder, want een volgend vergrijp kost hem 10 seconden tijdstraf.

Oosten komt nu niet zo makkelijk los, het gat bedraagt in ronde tien 0,7 seconde op Muth en ook Rappange zit er kort op.

Een gaatje van 1,5 seconde is er naar Caprasse, die op de hielen wordt gezeten door Van Riet. Even later passeert de Nederlander inderdaad de Belg. Max Veels verliest een positie aan Giovanni Scamardi en de pitwindow gaat open. Veels maakt daarvan direct gebruik en duikt naar binnen. 

Ook Muth heeft een paaltje geraakt en krijgt de waarschuwingsvlag. De voorsprong van Oosten loopt op naar bijna twee seconden en Rappange zit nu kort achter Muth. In ronde 14 leidt Oosten drie seconden voor Muth, die Rappange nu op een halve seconde achter zich weet. In ronde 15 komen Muth en Rappange binnen voor de pitstop. Ook Van Riet komt nu binnen, Oosten is doorgereden.

De BMW M2 van Dick van Elk gaat in de eerste linker iets te wijd. Hij moet door het grind, kan de baan wel weer opkomen, maar de BMW rookt en lekt olie. Van Elk komt binnen, maar op de baan ligt een flink oliespoor. Er volgt een full course yellow en Caprasse, Scamardi en Berry van Elk komen in ronde 16 binnen.

In ronde 17 komt Oosten binnen met een voorsprong van ruim 20 seconden op Caprasse. Na enkele ronden full course yellow komt toch de safetycar de baan in, omdat het opruimen te lang duurt. Daarmee is Oosten zijn voorsprong van inmiddels 20 seconden kwijt. Berry van Elk is na zijn pitstop tweede, Caprasse derde en Scamardi vierde.

In ronde 8 komt de safetycar de pitstraat in en alle rijders volgen. De auto’s worden in een rechte lijn achter de safetycar stilgezet in de ‘fast lane’ en de wedstrijd wordt gestaakt met code rood. Door het enorme oliespoor is het onverantwoord om de coureurs op volle snelheid te laten rijden en bekeken wordt of het mogelijk is om de race uberhaupt nog voort te zetten. De monteurs mogen niet aan de auto’s werken (sleutelen) en de rijders wachten af wat de wedstrijdleiding gaat beslissen.

Na enkele minuten wachten blijken de marshals de baan toch weer raceklaar te hebben en wordt de procedure gestart voor een herstart achter de safetycar. Die komt meteen aan het einde van deze ronde de pits in om het veld weer los te laten.

Met nog negen minuten op de klok volgt de herstart en Oosten is weer attent. Van Elk behoudt de tweede plek voor Caprassen en Warmerdam is slachtoffer van de hele situatie, want hij is teuggevallen naar p8. Ook Muth is ver teruggevallen naar p7 en wordt al snel gepasseerd door Warmerdam.

Willem Meijer heeft vele plaatsen goed gemaakt en rijdt inmiddels vierde. Daan Pijl, die het stuur heeft overgenomen van Magdziarz, raakt het paaltje in de Boutsen chicane. Dat is de tweede keer voor de #7 BMW M2, wat hem tien seconden tijdstraf oplevert.

Oosten heeft in ronde 23 alweer vijf seconden opgebouwd op Van Elk, die nu Meijer op 1.3 seconde achter zich heeft. Caprasse is nu vierde en lijkt het podium niet te halen. In ronde 24 komt Muth de pits in. Zijn terugval heeft te maken met technische problemen en hij valt uit. Ook Warmerdam heeft problemen, hij verliest in ronde 25 twee posities en ligt nu negende.

Na 26 ronden in deze door incidenten onderbroken race wint Maxime Oosten zijn vierde race op rij. Berry van Elk passeert de finish als tweede, maar hij heeft een te korte pitstop gemaakt en krijgt daarom een drive through penalty. Omdat hij die niet meer kan doen wordt dat omgezet in een tijdstraf van 18 seconden (16 seconden plus de 2 sec die hij te kort stilstond). Door deze seconden valt hij terug naar de zesde positie.  Hetzelfde lot treft Gary Terclavers, die 45 seconden straf krijgt en als tiende wordt geklasseerd.

De tweede race van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux over een uur is zondagmiddag om 15.25 uur. Dan zal Maxime Oosten opnieuw vanaf poleposition starten.