en
BMW M2

Maxime Oosten ook op Zolder snel

17:44 10-06-2022

Maxime Oosten heeft na zijn dominante optreden op Hockenheim ook op Circuit Zolder tijdens de kwalificatie voor de derde ronde van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux op overtuigende wijze zijn snelheid getoond. De 18-jarige rijder van Bas Koeten Racing zette de nummer twee, de Belg Esteban Muth op ruim 0,4 seconden. De derde plaats leek te gaan naar de equipe Willem Meijer/Lorenzo van Riet, maar omdat hun snelste tijd wegens het overschrijden van de track limits werd afgenomen, duikelde dit tweetal naar plek tien en kregen Dirk Warmerdam/Dante Rappange de derde startplaats in de schoot geworpen.

In het volle raceprogramma van de Zolder Superprix is het op vrijdagmiddag al tijd voor de kwalificatie van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. De snelle BMW’s zijn na Zandvoort en Hockenheim al toe aan hun derde ronde van het kampioenschap.

In de eerder op de dag gehouden eerste vrije training was het de equipe Willem Meijer/Lorenzo van Riet (Xwift Racing Events) die de lijst aanvoerde, gevolgd door Maxime Oosten (Bas Koeten Racing) en Esteban Muth (BMW Belux), de 20-jarige Belg die dit weekend in eigen land zijn debuut maakt in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. In de tweede vrije training stelde de alleenheerser van het Hockenheim-weekend, Oosten, orde op zaken met een snelste tijd, met nu Meijer/Van Riet op twee en Dirk Warmerdam/Dante Rappange (Bas Koeten Racing) op drie.

Als het licht aan het eind van de pitstraat op groen springt voor de 20 minuten durende kwalificatie wordt het meteen druk op de baan. Na de bekende opwarmronden om de banden op temperatuur te krijgen, is het de equipe Warmerdam/Rappange die als eerste een tijd zet, terwijl Jayden Post meteen de pits weer induikt met een probleem aan het linker achterwiel.

Na een minuut of acht gaan de tijden snel omlaag en leidt Oosten, voor Muth en Meijer/Van Riet. De voorsprong van de leider op de snelle Belg is een kleine 0,4 seconden. Na zijn snelle ronde komt Muth meteen de pits in.

Op de vierde plaats staan Warmerdam/Rappange terwijl de equipe Tomasz Magdziarz/Daan Pijl (ALU-MET Motorsport) stijgt naar de vijfde positie.

Op zes is Fred Caprasse (JJ Motorsport) de tweede Belgische deelnemer, direct gevolgd door zijn teamgenoot Giovanni Scamardi. Intussen is Meijer/Rappange under investigation voor het overschrijden van de bekende track limits.

De meeste BMW’s komen een keer de pits in voor een korte dan wel langere stop. Terwijl Muth weer aan een nieuwe poging begint, blijft Oosten met nog vier minuten te gaan binnen staan. Meijer/Van Riet gaan ook nog voor een snelle ronde, net als Warmerdam/Rappange en Magdziarz/Pijl. Intussen wordt er in de pits nog altijd gewerkt aan het achterwiel van Post en dus zal de rookie niet aan het zetten van een tijd toekomen.

Dat Oosten terecht zeker is van zijn zaak en in de pits afwacht, blijkt al snel. Muth komt niet meer tot een verbetering van zijn tijd en dat geldt eigenlijk ook voor de andere rijders in de top tien. Daarmee gaat de pole met een voorsprong van 0,4 seconden naar Oosten, voor Muth. Meijer/Van Riet lijken op drie te blijven, totdat duidelijk wordt dat hun snelste ronde inderdaad is afgenomen en ze hun namen opeens op plek tien terugvinden. Daarmee gaat de derde positie naar Warmerdam/Rappange, gevolgd Magdziarz/Pijl, Caprasse en Scamardi.

Achter de twee Belgen dan Berry van Elk, een na zijn tweede plek op Hockenheim wat tegenvallende Max Veels en Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw.

Op tien dan Meijer/Van Riet, die dus tot een inhaalrace veroordeeld zijn, Gary Terclavers/Lars Zaenen, Joeri Janssens/Steven Brams, Dick van Elk en de ongelukkige Post.

Intussen is ook Muth under investigation voor het wisselen van de banden met een draaiende motor, iets wat volgens de reglementen verboden is.