This championship ran from 2021 to 2023 and has ended. Watch all races from previous seasons. Open videos
Race 1

Safetycar speelt de hoofdrol tijdens turbulente eerste race

20:12 18-09-2021

Maxime Oosten scoorde op zijn thuiscircuit zijn eerste poleposition in de VRM BMW M2 Cup. Hij heeft klassementsleider Colin Caresani naast zich, maar is erop gebrand deze race een hoofdrol te gaan spelen. 

Een minuut nadat de Supercar Challenge gestart is volgt de rollende start van de VRM BMW M2 Cup. Maxime Oosten op kop behoudt de leiding tot aan de Haarbocht, maar ziet dan Colin Caresani langszij komen. Caresani neemt de leiding en Oosten moet meteen in de verdediging op Dante Rappange. 

Oosten weet de aanval af te slaan en samen met Caresani slaat hij een klein gaatje.

In de tweede ronde ziet Rappange in zijn achteruitkijkspiegel een grote rookpluim verschijnen. Hij houdt het gas er op, maar beseft dat het zijn eigen auto is en kan net op tijd de pitstraat insturen, glibberend en glijdend op zijn eigen oliespoor.

Omdat ook een auto uit de Supercar Challenge gevaarlijk langs de baan staat komt de safetycar de baan in en al snel blijkt dat er zoveel olie op de baan ligt dat een grote schoonmaakbeurt noodzakelijk is. Tientallen marshals gaan hard aan de slag om de gladde baan weer berijdbaar te maken, maar het spoor is zo lang dat er veel tijd verloren gaat. 

Na negen ronden achter de safetycar is er ook een auto uit de Supercar Challenge die olie verliest en dat betekent nog meer werk voor de marshals en nog langer achter de safetycar.



De volgorde in de race is dan Caresani op kop, voor Oosten, Willem Meijer, Kelvin Snoeks, Henry Zumbrink, Tomasz Magdziarz, Jack van der Ende, Berry van Elk, Mark van der Aa, Patrick de Vreede en Albert Jochems. Dante Rappange is dan al uitgevallen en staat in de pits.

De safetycar rijdt nog steeds voorop als na 30 minuten race de pitwindow open gaat. Koplopers Caresani en Oosten worden door hun team net te vroeg binnen geroepen en dat heeft grote consequenties, want hierdoor moeten zij een tweede pitstop maken. Door alle hectiek brengt de pitstop veel veranderingen aan in het veld. Na drie minuten pitwindow wordt de race herstart en dan moet bekeken worden hoe de volgorde is.



Maar al in de eerstvolgende ronde wordt Max Veels, die het stuur heeft overgenomen van Jack van der Ende, er in Ruskenhoek vanaf getikt door een andere rijder. Hij staat achterstevoren vast in het grind en opnieuw moet de safetycar in de baan komen.



Na ronde 17 komt de SC weer binnen en dan is er nog 17 minuten over om de strijd aan te gaan. De volgorde is inmiddels al lang niet meer zoals aan het begin van de race. Willem Meijer leidt na de dubbele pitstop van de twee koplopers nu de race voor Lorenzo van Riet en Rogier de Leeuw. Oorspronkelijke leiders Caresani en Oosten zijn teruggezakt naar de 7e en 8e plek.

Het blijkt moeilijk om naar voren te vechten, want het veld is nu zo genesteld tussen de rijders van de Supercar Challenge dat er nauwelijks directe strijd met de andere BMW M2’s mogelijk is en de volgorde wijzigt nauwelijks.


Caresani en Oosten zitten nog steeds dicht bij elkaar en het lukt ze uiteindelijk beide toch om Koen Bogaerts en Rogier de leeuw te passeren. Caresani is nu vijfde en Oosten zesde en de opmars lijkt nog niet voorbij.

Het leed is nog niet geleden, want in ronde 24 komt de safetycar weer de baan in vanwege een auto in de Supercar Challenge die vaststaat in het grind. 

De race lijkt achter de safetycar te finishen, maar net daarvoor komt hij binnen en de coureurs kunnen nog even kort aanzetten. In ronde 27 komt Willem Meijer als eerste over de finish voor Lorenzo van Riet. Kelvin Snoeks wordt derde en equipe Magdziarz-Pijl vierde. Colin Caresani moet zich na de domper met de dubbele pitstop tevreden stellen met de vijfde positie en ook Maxime Oosten komt als zesde niet blij over de finish.

Een doldwaze race aan het einde van de lange zaterdag tijdens de DTM op TT Circuit Assen. Morgen staat de tweede race op het programma voor 17 uur, hopelijk komen de BMW M2-rijders dan meer toe aan de echte strijd waar de VRM BMW M2 Cup inmiddels om bekend staat.