Race 2

Maxime Oosten pakt overtuigend zijn eerste VRM BMW M2 Cup zege

19:10 19-09-2021

Na de incidentrijke eerste race van het DTM weekend zijn de coureurs van de VRM BMW M2 Cup er op gebrand om nu wel echt aan racen toe te komen. De eerste startrij is net als in de eerste race voor Maxime Oosten en Colin Caresani, de tweede rij voor Tomasz Magdziarz en Lorenzo van Riet. Grote kans dat de strijd om het podium tussen de bestuurders van deze vier BMW M2’s zal gaan, al is uiteraard in autosport niets zeker. Een foutje is zo gemaakt, is het niet door de rijder zelf, dan zijn er nog talrijke andere stoorzenders die het verschil tussen succes en deceptie kunnen betekenen. Wil je winnen, dan moet echt alles kloppen!

Oosten heeft een goede start en kan als eerste de Haarbocht insturen. Caresani loert op een gaatje, maar dat is er niet en dus sluit hij aan achter de Friese rijder. In de tweede ronde raken Van Riet en Magdziarz elkaar. Van Riet staat even vast in het grind, maar ze kunnen beide hun race vervolgen. De wedstrijdleiding ziet het als race incident en deelt geen straf uit, maar dit is dus zo’n foutje dat de volgorde bepaalt, want beide rijders vallen enkele posities terug.

De safetycar komt in de baan vanwege een crash tussen enkele deelnemers uit de Supercar Challenge. In de vijfde ronde is de herstart en het hele veld rijdt nog, Lorenzo van Riet helemaal achteraan. 

Dirk Warmerdam is langs Caresani gegaan. Er was licht contact, maar geen actie nodig, beide kunnen de strijd voortzetten en verliezen geen posities.



Een mooi gevecht is er tussen Willem Meijer en Max Veels. Ronden lang is de strijd heftig maar fair, Meijer is daarin de winnaar want hij blijft voor Veels. Rogier de Leeuw komt de pits in en moet helaas opgeven. Lorenzo van Riet rijdt erg sterk, twee ronden na de herstart is hij al opgeklommen van de twaalfde naar de achtste positie. Hoe ver kan hij naar voren komen?

Kelvin Snoeks sluit aan bij Caresani en Warmerdam. Daarmee ontstaat er een mooi gevecht om de podiumplaatsen. Oosten heeft al een mooie voorsprong genomen en lijkt buiten bereik, maar wie pakt de andere podiumplekken?

Snoeks raakt Caresani in de Haarbocht en de klassementsleider verliest twee plekken. Ook dit wordt gezien als race incident en er volgt geen straf. 
Opnieuw een safetycar situatie pauzeert de strijd. Bij de herstart passeert Meijer Snoeks en ook Caresani dringt aan. Snoeks krijgt een waarschuwingsvlag vanwege driving standards. Nog geen straf dus, maar die volgt voor Snoeks wel als hij bij zijn pitstop te hard rijdt in de pitstraat. Hij krijgt na de race 20 seconden tijdstraf en zal dus ver terugvallen.



In ronde 18 maakt raceleider Maxime Oosten zijn pitstop, samen met Meijer op de tweede positie. Als de pitwindow sluit is dan eindelijk duidelijk waar iedereen rijdt. Oosten gaat nog steeds aan de leiding, Meijer volgt op enige afstand en Van Riet is opgeklommen naar de derde plaats. Dante Rappange heeft het stuur overgenomen van Warmerdam en rijdt vierde, Snoeks vijfde en Caresani heeft het lastig op de zesde plek.



Van Riet blijkt een te korte pitstop te hebben gemaakt en de straf daarvoor, een drive through penalty, werpt hem weer helemaal naar achter in het veld.



In de laatste fase van de race spint Albert Jochems na de Geert Timmerbocht hard de vangrail in. De klap is heftig, maar de BMW M2 rijdt nog en Jochems geeft gas en rijdt het rechte eind weer op. Maar zijn auto lekt vloeistof en hij stuurt dicht langs de pitmuur om de ideale lijn schoon te houden. Jochems stopt einde pitstraat en de race kan verder gaan.

Het gevecht tussen Snoeks, Jack van der Ende (teamgenoot Veels) en Daan Pijl (teamgenoot Magdziarz) is spannend en mooi om te zien. Van der Ende wordt even aangetikt door Snoeks, dat wordt na de race bekeken.



Na 31 ronden komt Maxime Oosten als eerste over de finish. Willem Meijer maakt met de tweede positie zijn weekend nog mooier na de zege in de eerste race. Equipe Warmerdam-Rappange pakt de derde podiumplek en dat maakt de uitvalbeurt in de eerste race weer wat dragelijker.

Equipe Veels-Van der Ende heeft het gevecht met Snoeks in zijn voordeel beslecht. Colin Caresani kon deze race zijn normale snelheid niet halen en moet zich tevreden stellen met de zesde positie, net voor equipe Magdziars-Pijl. Berry van Elk wordt zevende, Kelvin Snoeks krijgt vanweg ht veroorzaken van een aanrijding tien seconden tijdstraf en wordt achtste en equipe Van der Aa-Bogaerts wordt negende. Lorenzo van Riet reed een sterke race, maar zijn te korte pitstop wierp hem terug naar de tiende positie.