en
Race 2

Dubbelslag voor Maxime Oosten in tweede race op Hockenheim

13:18 15-05-2022

Op Hockenheim lijkt er geen maat te staan op Maxime Oosten. Nadat hij de eerste race met een ruime voorsprong van 23 seconden op zijn naam schreef haalde hij vandaag nog grootser uit. De jonge Fries finishte 53.521 eerder dan de toch ook zeer sterk rijdende Max Veels en beleeft zo met tweemaal poleposition en twee ruime overwinningen een optimaal weekend. De derde podiumplek is voor Dirk Warmerdam, die zich op Hockenheim ook als een vis in het water voelt.

Zondagochtend net voor de race van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux staat de zon op Hockenheim al hoog aan de strakblauwe hemel. Het is met 22 graden lekker warm en de baancondities zijn uitstekend. Nadat de coureurs zich op de pregrid vrij ontspannen hebben voorbereid gaat het veld om exact tien uur van start.

De rollende start verloopt goed en komt ook de eerste bocht ongeschonden door. Tomasz Madziarz raakt in de eerste ronde een curbstone te hard, krijgt een lekke band en spint van de baan af. Hij komt zijdelings tegen de barrier tot stilstand, blijft even staan maar kan gelukkig wegkomen. De Pool stuurt zijn auto met lekke band naar een veilige plek en voorkomt zo een mogelijke safetycarsituatie. 

Maxime Oosten neemt direct afstand van Willem Meijer, die alles doet om de raceleider te volgen maar daar niet in slaagt. Fred Caprasse ligt derde, voor Max Veels, Dirk Warmerdam en Giovanni Scamardi. De Belg is gelukkig nu de beginfase goed doorgekomen na zijn ongelukkige uitvalbeurt in de eerste race.

Na drie ronden bedraagt de voorsprong van Oosten op Meijer al 3.751 seconde. Meijer moet zijn aandacht richten op Caprasse die duidelijk uit is op de tweede positie.

Scamardi op zijn beurt maakt het Warmerdam moeilijk, maar de nummer twee van race 1 weet hem af te houden en kan zich gaan concentreren op de rijders voor hem.

Door het hele veld zijn er mooie gevechten, alleen op kop heeft Oosten het rijk alleen. Caprasse wil in ronde vier langs Meijer, remt te laat en raakt Meijer hard van achteren. Meijer spint, staat even dwars op de baan maar kan op achterstand op p8 zijn race vervolgen. 

Caprasse krijgt van de wedstrijdleiding een drive through penalty voor dit incident. In ronde vijf zit Max Veels op de bumper van Caprasse die nu tweede rijdt, 10.8 seconde achter Oosten. In ronde acht komt Caprasse binnen voor zijn straf en valt terug naar p8, achter Meijer. Ook op andere posities in het veld wordt hevig gestreden.

Een mooi gevecht is er tussen Albert Jochems en Joeri Janssens om p9.

Oosten blijft per ronde een seconde sneller rijden dan Veels. Meijer is per ronde een seconde sneller dan Berry van Elk en is op jacht naar p6. In ronde 11 heeft Oosten een voorsprong van 18 sec op Veels, Warmerdam volgt daar één seconde achter en Jayden Post daar weer 1,5 sec achter.



Kennelijk heeft de tik op de BMW M2 van Meijer toch gevolgen, want in ronde 13 komt hij langzaam rijdend de pitstraat in, precies op het moment dat de pitwindow open gaat. De linker achterband wordt eraf gehaald en dan wordt geconstateerd dat de schade te groot is om te verhelpen. Lorenzo van Riet komt tot zijn grote teleurstelling niet aan racen toe en de Renova BMW M2 moet opgeven.

Veels, Scamardi en Jochems maken meteen hun pitstop. Oosten en Warmerdam rijden nog door, de voorsprong van Oosten op zijn teamgenoot is nu 27 sec. Ronde 16 komt Oosten binnen, Warmerdam rijdt door.

Na de pitstops wordt duidelijk hoe de posities in het veld zijn. Oosten ligt uiteraard nog steeds op kop, Veels is tweede op 26,7 sec. en Warmerdam derde op 29 sec. Post ligt ook nog op podiumkoers, 2,6 sec achter Warmerdam.

Caprasse heeft op p7 de moed nog niet opgegeven, hij ligt achter Berry van Elk en Scamardi, die met elkaar in gevecht zijn. Charles Zwolsman heeft het stuur overgenomen van Albert Jochems, maar kan de rondetijden van Caprasse die voor hem rijdt niet volgen.

In ronde 23 is de voorsprong van Oosten op Veels opgelopen tot 36,4 sec., hij is nu 1,8 sec per ronde sneller. Warmerdam volgt op 3,8 sec achter Veels. Een heerlijk gevecht is er tussen Post en Scamardi om p4. Een ronde later is Scamardi langs Post, wanneer die even iets te wijd gaat. Ook Caprasse profiteert van dit korte uitstapje van Post en pakt p5. Berry van Elk zit meteen op het vinkentouw en gaat in de aanval. In ronde 28 passeert Berry Post met een mooie manoeuvre binnendoor.

Caprasse spint, staat even stil en komt de baan weer op terwijl er net een andere deelnemer aankomt. Gelukkig gaat het goed. Jayden Post gaat weer iets te wijd, gaat vol gas zo’n honderd meter door het gras naast de baan en weet met kunst en vliegwerk zijn auto weer op het asfalt te krijgen. 

Caprasse krijgt druk van achter als een zeer sterk rijdende Berry van Elk aanspraak komt maken op de vijfde positie. Van Elk en Caprasse wisselen verschillende keren van positie, maar Caprasse wint het gevecht om p5. In de allerlaatste ronde valt de auto van Van Elk stil, hij moet de veelkleurige BMW M2 twee bochten voor de finish langs de kant parkeren omdat zijn benzine op was. Erg jammer, Van Elk had met zijn strijdvaardigheid meer verdiend.

Na 32 ronden wint Maxime Oosten de tweede race op Hockenheim met een voorsprong van 53.521 op Max Veels. Dirk Warmerdam pakt de derde podiumplek, Giovanni Scamardi wordt vierde, Fred Caprasse toch nog vijfde. Jayden Post beloont zijn rallycross avontuur met de zesde positie. 

De strijd in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux wordt op 10 juni vervolgd tijdens de Zolder Superprix.