This championship ran from 2021 to 2023 and has ended. Watch all races from previous seasons. Open videos
Drivers news

Max Veels begint seizoen met een podium in de BMW M2 CS Cup Benelux

12:22 15-04-2022

Max Veels is het autosportseizoen ijzersterk begonnen. Hij kon zich meten met de snelste mannen in de klasse en wist dit zaterdag te belonen met een prachtig podium. Er zat duidelijk meer in, maar helaas speelde de pechduivel ook een potje mee. Anders zou hij zeker met twee trofeeën huiswaarts keren.

Max Veels komt ook in 2022 uit in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. Hij verdedigt de kleuren van de Maassche Motorsport, waarbij het team van Ferry Monster Autosport de bolide prepareert.  In de trainingen wist hij direct zijn draai weer te vinden. De kwalificatie werd verreden op een opdrogende baan. Max stond na ronde 1 op positie nummer 1 en zat ook nog in een snellere ronde. Helaas sloeg de motor in noodloop en moest Max zijn ronde afbreken. Het team heeft er alles aan gedaan om de auto weer draaiende te krijgen, maar helaas was hier te weinig tijd voor.

Uiteindelijk heeft Max maar 1 ronde kunnen rijden en is hij terug gezakt naar positie 6. Max Veels: “Het afgelopen half jaar heb ik 1 keer in de auto gezeten. Uiteraard was het even wennen, maar ik had mijn ritme snel weer te pakken. Mijn kwalificatie was ijzersterk en zonder motorproblemen had ik minimaal in de top 3 gestaan en wellicht zelfs op plek 1.”

De eerste race op Zandvoort was hectisch en er werd stevig doorgereden. Max wist zijn plek te behouden in de eerste fase van de race, maar had zijn zinnen gezet op de posities voor hem. Hij verschalkte twee concurrenten en reed zo richting het podium. De afstand tot de leiders was minimaal, en Max kroop iedere ronde dichterbij. Halverwege de race dook hij de pits in. Toen hij de BMW terug de baan op stuurde had hij de tweede stek in handen. “Mijn in-lap was perfect net als de pitstop. Vlak achter de leider kwam ik de baan op. Direct kreeg ik van het team te horen dat de leider nog een straf zou krijgen, hierdoor was ik de virtuele leider!” Een neutralisatie zorgde dat het veld samenkwam, waarbij Max ook voelde dat er iets mis was. Ophangingsproblemen aan zijn BMW betekende dat hij in de slotfase geen vuist kon maken en zelfs enkele plekken verloor. Een derde stek was het maximaal haalbare voor de snelle rijder. “Een derde plek is mooi, maar door de techniek ben ik een overwinning misgelopen. Met deze race heb ik aangetoond met de snelste mee te kunnen, dat geeft vertrouwen!”

Max moest de tweede race vanaf de allerlaatste stek starten. Al in de eerste ronde wist hij de eerste concurrenten voorbij te gaan. De rappe coureur had de smaak te pakken en knokte zich naar voren en stevende af op een podiumplek, tot een lekke band roet in het eten gooide. Hierop maakte Max een extra pitstop, waarmee een goede eindklassering buiten bereik was. “De lekke band was een domper. Ondanks de extra stop wel de race uitgereden, maar het waren de langste raceminuten van mijn leven. Dit was een bittere pil voor mij!” liet Max weten. Toch wist hij positieve punten mee te nemen. “Mijn snelheid was goed, dus dit betekent dat we mee gaan doen voor het kampioenschap. Met deze goede vorm reis ik volgende maand naar Hockenheim! Als we dan de pechduivel thuislaten gaat het een prachtig evenement worden.”

Uitslag race 1 (top 6), zaterdag 9 april, Voorjaarsraces
1. Meijer / Van Riet, 2. Magdziarz / Pijl, 3. Fred Caprasse, 4. Max Veels, 5. Giovanni Scamardi, 6. Rappange / Warmerdam

Uitslag race 2 (top 4), zondag 10 april, Voorjaarsraces
1. Maxime Oosten, 2. Meijer / Van Riet, 3. Fred Caprasse, 4. Rappange / Warmerdam, 5. Giovanni Scamardi, 6. Berry van Elk, 10. Max Veels