This championship ran from 2021 to 2023 and has ended. Watch all races from previous seasons. Open videos
Special

Dubbele inzet, dubbel succes voor Tomas De Backer op Spa-Francorchamps

10:40 23-10-2023

Tomas De Backer draaide in de Ardennen overuren en kan daarbij terugkijken op een meer dan geslaagd Spa Racing Festival. Op zijn geliefde Spa-Francorchamps pakte de 25-jarige Belg met grote overmacht de winst in de tweede wedstrijd van de Ford Fiesta Sprint Cup Benelux en vergrootte daarmee zijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap. Bij zijn debuut in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux maakte De Backer niet alleen indruk met snelle rondetijden, maar eindigde in de tweede wedstrijd ook nog bijna op het podium. “Ik kan alleen maar tevreden zijn, een perfect weekend”, was de terechte constatering van de snelle Belg.

Samen met de Poolse junior Alan Czyz domineert Tomas De Backer dit jaar de Ford Fiesta Sprint Cup Benelux. Met een dubbele overwinning tijdens de Trophy of the Dunes nam de 25-jarige Belg de leiding in de tussenstand van het kampioenschap, al bedroeg het verschil met zijn Poolse rivaal voor aanvang van Spa een schamele twee punten.

In Zandvoort kwam echter ook de mededeling dat De Backer bij de volgende ronde van de titelstrijd, het Spa Racing Festival, eveneens mee zou doen in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. Het idee kwam van Alexandre Viron, eigenaar van Rétrodor, een van de sponsors van De Backer in de Fiesta Cup en zelf op Zandvoort actief in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. Bij een testsessie op het door hem zo geliefde Spa-Francorchamps zette De Backer met de BMW direct snelle tijden op de klokken, waarop besloten werd het debuut in de Ardennen te laten plaatsvinden. Na vier seizoenen in de Fiesta’s had De Backer uiteraard ook wel oren naar een stapje hoger op de VRM-ladder.

Met in zowel de Fiesta’s als de BMW’s twee vrije trainingen, in elke klasse een kwalificatie, gevolgd door twee races van zestig minuten in de BMW’s en twee races van 35 minuten in de Fiesta’s, kon De Backer in Spa overuren schrijven. Daarbij had hij zichzelf met het voortdurend moeten switchen tussen een voorwiel aangedreven auto met 150 pk en een achterwiel aangedreven auto met 450 pk, op het eerste gezicht geen gemakkelijke opgave meegegeven.

Het leek de snelle Belg echter geen moeite te kosten. In de kwalificaties zette De Backer de Garage Feyaerts Fiesta op poleposition en de Bas Koeten Racing BMW M2 CS op slechts 0,04 seconden van de derde startplaats op plek vier. In de eerste Ford Fiesta Sprint Cup Benelux wedstrijd leidde De Backer toen de rode vlag werd uitgehangen. Na de herstart kreeg De Backer problemen met zijn versnellingsbak en viel in de laatste ronde stil langs de baan. Door een foutieve herstartprocedure werd de einduitslag echter bepaald op de doorkomst voor code rood en toen lag de Belg nog plek drie, één positie voor zijn rivaal Czyz. In race twee stond er geen maat op De Backer. Vanaf poleposition was hij nog even in een gevecht verwikkeld met Czyz, maar daarna reed de Feyaerts-coureur weg om met een voor de Fiesta Cup ongekend grote voorspong van 22 seconden als winnaar te worden afgevlagd. Met alleen nog Assen te gaan, bedraagt het verschil tussen leider De Backer en Czyz nu negen punten.

Ín de wedstrijden voor de BMW M2 CS Racing Cup Benelux nam Viron steeds de start voor zijn rekening, om zodra het pitwindow open ging het stuur over te geven aan De Backer. Een inhaalrace leverde in de eerste wedstrijd uiteindelijk een vijfde plaats op. In race twee was de opgelopen achterstand kleiner en passeerde De Backer op minder dan een seconde van de derde positie op plek vier de finish. De rondetijden die De Backer daarbij liet noteren waren opnieuw indrukwekkend.

“Het ging allebei heel goed, zowel bij de Fords als de BMW’s. Het overstappen van de ene naar de andere auto viel me reuze mee. Omdat de auto’s zo totaal verschillend zijn, had ik het eerlijk gezegd moeilijker verwacht. Voordeel was natuurlijk wel dat ik Spa-Francorchamps heel goed ken en ik de Fiesta probleemloos op routine kan rijden. Daardoor kon ik me meer focussen op de BMW, die nieuw voor mij was”, aldus de aimabele Belg. “In eerste instantie was ik natuurlijk teleurgesteld met het uitvallen in de eerste Fiesta-race. Door het terugdraaien van de uitslag pakte het toch nog goed uit. Tussen de races is er vervolgens hard gewerkt om de bak te vervangen. In het begin van race twee was het even aftasten omdat het ABS-systeem kuren vertoonde, niet ideaal natuurlijk op de gladde baan. Maar al snel ging het beter en kon ik wegrijden”, keek De Backer op zijn Fiesta-races terug. Toch blijft de Belg voorzichtig over zijn titelkansen op Assen. “Ik sta weliswaar negen punten voor, maar het blijft tot het eind spannend. Iedereen heeft kunnen zien wat er in Spa gebeurde, één keer uitvallen en de kansen liggen weer anders. Het blijft een mechanische sport, dus eerst maar eens finishen.”

Wat zijn optreden in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux betreft, had De Backer zich geen beter debuut kunnen wensen. “Die test ging destijds al goed en in de kwalificatie was ik nu ook meteen op snelheid. Ondanks de moeilijke omstandigheden zat ik maar een fractie achter plek drie. In race één kwam die safetycar voor ons te vroeg. Toen ik het stuur overnam was het gat al te groot geworden waardoor ik niet zoveel meer kon doen. In race twee had Sen Roodenburg, die voor mij op plek drie reed, met een technisch probleem te kampen waardoor ik twee tot drie seconden per ronde inliep. Als de race één ronde langer had geduurd, waren we op het podium gekomen, want op de finish zat ik nog maar één seconde achter hem”, aldus De Backer over zijn eerste raceweekend met de BWM. Om te besluiten met: “Ik ben heel tevreden en had me geen beter debuut kunnen wensen. En met het resultaat in de Fiesta’s erbij was het gewoon een perfect weekend.”