This championship ran from 2021 to 2023 and has ended. Watch all races from previous seasons. Open videos
Race 2

Inhaalrace brengt Willem Meijer de winst

18:26 17-10-2021

Willem Meijer heeft op Spa-Francorchamps de tweede wedstrijd van de VRM BMW M2 Cup op zijn naam geschreven. Een opmerkelijke prestatie, want Meijer startte de race vanaf plek elf en maakte vooral in de slotfase veel posities goed. De tweede plaats viel in handen van de equipe Dante Rappange/Dirk Warmerdam, de winnaars van race één. De equipe Daan Pijl/Tomasz Magdziarz maakte net als eerder op de dag het podium compleet. Ruim na afloop van de race, toen alle overschrijdingen van track limits op een rij waren gezet en alle straffen verrekend, bleek echter Maxime Oosten de rechtmatige eigenaar van de tweede positie te zijn, terwijl de equipe Jack van der Ende/Max Veels als derde in de definitieve uitslag werd opgenomen. De wedstrijd werd gekenmerkt door een spannend verloop en vele positiewisselingen aan de kop van het veld.

Na de enerverende eerste wedstrijd van de VRM BMW M2 Cup is het aan het eind van de zondagmiddag op Spa-Francorchamps tijd voor de tweede 60 minuten durende race van het Racing Festival. Op poleposition dit keer Maxime Oosten die geflankeerd wordt door de uitvallers uit race één, de equipe Lorenzo van Riet/Henry Zumbrink. Daarachter op rij twee de in race één zo ongelukkig van de overwinning beroofde Colin Caresani met op vier Jack van der Ende/Max Veels. Op rij drie Berry van Elk en de equipe Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw, gevolgd door de onverwachte winnaars van race één, Dante Rappange/Dirk Warmerdam. Daarnaast Albert Jochems en daarachter pas de equipe Daan Pijl/Tomasz Magdziarz en Gary Terclavers. Op plek elf en twaalf de equipes Willem Meijer/Jamie Vandenbalck en Mark van der Aa/Koen Bogaerts, die allebei ongetwijfeld snel naar voren zullen proberen te komen. Het veld wordt gesloten door de naar aanleiding van zijn crash met Caresani naar de laatste plaats teruggezette Kelvin Snoeks. Meijer zal de tweede race alleen rijden nadat Vandenbalck de eerste race volledig voor zijn rekening heeft genomen.

De start is voor Oosten, die de leiding neemt terwijl Van Riet en Caresani naast elkaar Raidillon opgaan en aantonen dat dit, als beide partijen willen, niet in tranen hoeft te eindigen. Op Kemmel neemt Caresani de tweede plaats definitief over van Van Riet. De eerste doorkomst is daarmee Oosten voor Caresani, Van Riet, Van der Ende, een snel naar voren gekomen Warmerdam en een nog sneller opgerukte Snoeks die daarmee vanaf plek dertien al op zes is aangeland. Daarachter Pijl, Meijer, Bogaerts, Van Elk, De Vreede, Jochems en Terclavers. Meteen is het alweer tijd voor de eerste safetycar omdat er een auto uit de gelijktijdig gestarte Supercar Challenge op een gevaarlijke plaats is stilgevallen.

Gelukkig duurt de safetycarperiode heel kort en kan het veld weer worden losgelaten. Snoeks heeft duidelijk de beste herstart, want hij passeert zowel Van Riet en Van der Ende als Warmerdam en schuift door naar plek drie. Een ronde later doet ook Pijl goede zaken door achter Van der Ende op te schuiven naar plek vijf, voor Warmerdam en Van Riet die steeds meer plekken moet prijsgeven.

Na 20 minuten is het verschil tussen de top drie, bestaande uit Oosten, Caresani en Snoeks minder dan een seconde. Op vier Van der Ende terwijl op vijf Pijl op de hielen wordt gezeten door Warmerdam die even later dan ook de vijfde positie van de Pool overneemt. Van Riet rijdt op zeven op gelijke hoogte met Meijer terwijl Bogaerts en Van Elk de top tien completeren.

Als de tijd voor de verplichte pitstops nadert lijken de posities zich enigszins te stabiliseren en is het alleen Meijer die de zesde plaats heeft overgenomen door Van Riet en vervolgens Pijl te passeren. 

Als het pitwindow open gaat is de volgorde Oosten, Caresani, Snoeks, Warmerdam, Van der Ende, Meijer, Van Riet, Pijl, Bogaerts, Van Elk, De Vreede, Terclavers en Jochems. Terwijl Oosten en Caresani nog doorrijden is het Snoeks die vanaf plek drie als eerste de pits opzoekt. In de laatste ronde voor zijn stop neemt Caresani de leiding over, maar omdat Oosten nog een ronde langer doorrijdt, is de oorspronkelijke leider opnieuw de koploper.

Als alle stops geweest zijn leidt Caresani, terwijl Oosten net voor de deur bij Snoeks zijn weg kan vervolgen. Op vier Rappange en op vijf Magdziarz. Daarachter op ruim vier seconden Veels die het stuur heeft overgenomen van Van der Ende.

Meteen gaat de strijd om de leiding weer verder, want Caresani, Oosten en Snoeks liggen binnen 0,6 seconden van elkaar. Rappange heeft echter ook het tempo opgevoerd want de winnaar van race één passeert Snoeks en ligt daarmee derde. Achter Snoeks volgen op korte afstand Vandenbalck en Magdziarz, terwijl Veels al op zeven seconden is gereden. Van der Aa neemt de achtste positie in met op negen Zumbrink en op tien De Leeuw.

In de kop gaan de wisselingen maar door. Weliswaar leidt Caresani, maar Rappange heeft Oosten te pakken genomen en ligt op plek twee terwijl Snoeks verder terugzakt en achtereenvolgens Meijer en Magdziarz aan zich voorbij ziet komen. Even later komt Snoeks de pits in voor een drive through omdat de pitstop niet conform de regels is verlopen.

Met nog minder dan tien minuten te rijden zet Rappange zijn opmars voort en neemt de leiding over van Caresani. Meijer dringt ook meteen aan en weet al snel de tweede plaats te veroveren. Caresani ligt daarmee op drie en wordt ook bedreigd door Oosten.

Meijer is ontketend en pakt de leiding over van Rappange. Daarachter strijden Caresani, Oosten en Magdziarz om de derde positie.

Het gat naar de nummer zes, Veels loopt wel verder op. Op zeven Van der Aa en pas op acht de na zijn drive through teruggevallen Snoeks. Zumbrink en Van Elk hebben de pits opgezocht en zakken daarmee uit de uitslag.

De problemen voor Caresani stapelen zich op, want de voormalig leider valt even stil aan het eind van Kemmel en wordt aan alle kanten gepasseerd. De nieuwe volgorde is daarmee Meijer, Rappange, Magdziarz, Oosten, Veels, Van der Aa, Snoeks, Caresani, De Leeuw, Terclavers en Jochems, terwijl Zumbrink en Van Elk definitief in de pits zijn achtergebleven.

Aan kop rijdt Meijer snel verder weg van Rappange, die op zijn beurt niets meer te duchten heeft van Magdziarz.

Daarmee gaat de winst naar Meijer, voor Rappange/Warmerdam, terwijl Magdziarz/Pijl het podium completeren. Oosten legt beslag op plek vier gevolgd door Van der Ende/Veels en Van der Aa/Bogaerts. Op zeven Snoeks en op acht de ongelukkige Caresani. De Vreede/De Leeuw en Terclavers maken de top tien compleet terwijl Jochems als elfde en laatste wordt geklasseerd.

Omdat er nog de nodige track limits bekeken moeten worden is nog niet duidelijk of dit ook de definitieve uitslag wordt.

Als vervolgens ruim na afloop van de wedstrijd alle overschrijdingen van track limits op een rijtje zijn gezet en alle straffen verrekend, blijkt dit grote consequenties voor de uitslag te hebben. Meijer blijft de winnaar van race twee, maar Oosten promoveert naar de tweede positie terwijl Van der Ende/Veels vanaf plek vijf naar de derde podiumpositie klimmen. Van der Aa/Bogaerts worden als vierde geklasseerd en Snoeks krijgt de punten voor plek vijf. De equipe Magdziarz/Pijl duikelt van de derde podiumpositie naar plek zes en nog zuurder zijn de druiven voor Rappange/Warmerdam die hun fraaie tweede positie zien worden omgezet in plek zeven! Daarachter blijft de volgorde met Caresani, De Vreede/De Leeuw, Terclavers en Jochems zoals die was.