This championship ran from 2021 to 2023 and has ended. Watch all races from previous seasons. Open videos
Race 1

Dante Rappange en Dirk Warmerdam verrassende winnaars van race één

13:44 17-10-2021

De equipe Dante Rappange/Dirk Warmerdam is de verrassende winnaar geworden van de eerste VRM BMW M2 Cup-wedstrijd van het Racing Festival op Spa-Francorchamps. Rappange begon de race niet alleen vanaf startplek zeven, maar lag bij het ingaan van de laatste ronde nog op plek drie. In deze laatste ronde werd de al een uur lang leidende Colin Caresani echter geraakt door Kelvin Snoeks, waardoor dit tweetal naast de baan belandde. De tweede positie viel zo in de schoot van Maxime Oosten, terwijl de equipe Daan Pijl/Tomasz Magdziarz het podium completeerde.

Colin Caresani had in de kwalificatie van zaterdag de poleposition voor zich opgeëist en mag daarmee in de eerste, zestig minuten durende VRM BMW M2 Cup-race van het Racing Festival op een koud maar zonnig Spa-Francorchamps vanaf poleposition vertrekken. Op plek twee Maxime Oosten en op drie Kelvin Snoeks die op zijn beurt geflankeerd wordt door de equipe Daan Pijl/Tomasz Magdziarz. De equipes Lorenzo van Riet/Henry Zumbrink en Jack van der Ende/Max Veels bezetten de derde rij. Daarachter de in de kwalificatie wat lager dan gebruikelijk geklasseerde equipe Dante Rappange/Dirk Warmerdam en Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw. Op negen Mark van der Aa/Koen Bogaerts, die ongetwijfeld snel naar voren zullen proberen te komen. De top tien wordt gecompleteerd door Berry van Elk. Op elf Gary Terclavers en daarachter pas de wegens een eerder dit jaar opgelopen straf teruggezette equipe Willem Meijer/Jamie Vandenbalck, terwijl Albert Jochems de rij sluit.

De rollende start is voor Caresani die de leiding weet te behouden, terwijl Snoeks Oosten verrast en de tweede plaats overneemt. Rappange rukt meteen op naar plek vier, voor Zumbrink en Magdziarz. Vanaf de twaalfde plaats neemt Vandenbalck meteen grote stappen en ligt binnen een ronde al op plek zeven. In de eerste ronde raken Van der Aa en Zumbrink elkaar, waardoor dit tweetal in het klassement naar de staart duikelt om vervolgens aan het eind van de ronde ook de pits op te zoeken.

Nadat de eerste stofwolken zijn opgetrokken leidt Caresani, met op zijn bumper Snoeks. Achter het leidende tweetal valt een gaatje naar Oosten die op zijn beurt als een schaduw gevolgd wordt door Rappange. Aanmerkelijk groter is het gat naar de groep die wordt aangevoerd door de doorgeschoven Veels, Magdziarz, Van Elk en Vandenbalck. Terclavers, De Vreede en Jochems sluiten de rij waarbij Zumbrink en Van der Aa definitief als uitvallers worden genoteerd.

Door een incident in de gelijktijdig gestarte Supercar Challenge komt na een kwartier rijden de safetycar in de baan en daarmee zijn ook de verschillen in de VRM BMW M2 Cup weer weggepoetst. De volgorde achter de safetycar is Caresani, Snoeks, Rappange, die inmiddels Oosten heeft weten de verschalken, Veels, Magdziarz, Vandenbalck, Van Elk, Terclavers, De Vreede en Jochems.

Na een safetycarperiode van ruim negen minuten is er weer een herstart waarbij de volgorde ongewijzigd blijft. Nog voordat de BMW’s aan hun pitstop toe zijn, gaat het bij de Supercar Challenge weer mis en is er opnieuw een safetycar. In deze safetycarperiode valt precies het pitwindow van de VRM BMW M2 Cup-rijders. 

Bij de herstart heeft iedereen zijn verplichte stop kunnen maken en zijn er nog twintig minuten te rijden. Vandenbalck, de het stuur heeft overgeven aan Meijer, is als laatste gestopt en komt nog net voordat de safetycar de baan afdraait weer terug in de race. De volgorde is dan Caresani, Snoeks, Warmerdam, Oosten, Pijl, Van der Ende, Van Elk, Meijer, Jochems, De Leeuw en Terclavers.

Na de herstart heeft Caresani net wat afstand kunnen nemen van Snoeks als het voor de derde keer tijd is voor de safetycar en Caresani zijn voorsprong opnieuw kwijt is. Op plek drie Warmerdam, voor Oosten en Van der Ende die Pijl heeft weten te passeren. De top tien wordt gecompleteerd door Van Elk, Meijer, De Leeuw en Jochems, terwijl Terclavers de rij sluit.

Als de safetycar voor het veld verdwijnt, zijn er nog 30 seconden en één ronde te rijden en dus wordt het een sprint richting de finish waarin nog van alles kan gebeuren. Caresani weet echter de koppositie te behouden en heeft bij het ingaan van de laatste ronde een voorsprong van 0,4 seconden op Snoeks. Warmerdam lijkt redelijk safe op drie terwijl Oosten nog wel rekening moet houden met Van der Ende.

In de laatste ronde gaat het dan toch mis. In een ultieme poging de leiding te veroveren raakt Snoeks Caresani waardoor de nummers één en twee er bij Bruxelles vanaf gaan. Daarmee vervalt de leiding en direct ook de overwinning aan de equipe Warmerdam/Rappange. Oosten promoveert naar de tweede positie terwijl de equipe Pijl/ Magdziarz het podium completeert. Op plek vier Van der Ende/Veels en op vijf Van Elk. Achter Meijer/Vandenbalck worden Caresani en Snoeks nog als zevende en achtste geklasseerd. De negende positie is voor De Vreede/De Leeuw met Jochems op tien en Terclavers op elf.

Omdat Van der Aa als de veroorzaker van de aanvaring met Zumbrink wordt gezien, wordt de equipe Van der Aa/Bogaerts in race twee vier plaatsen in de startopstelling teruggezet. Het incident tussen Caresani en Snoeks wordt nog nader onderzocht.