This championship ran from 2021 to 2023 and has ended. Watch all races from previous seasons. Open videos

De strijd gaat beginnen

18:09 07-03-2022

Het komende seizoen wordt een strijd tussen de Nederlandse en Belgische deelnemers volgens hetzelfde format. Twee vrije trainingen van 40 minuten, een kwalificatie over 20 minuten en twee races van 60 minuten inclusief verplichte pitstop. Er wordt in beide landen nog hard gewerkt bij de verschillende teams om optimaal aan de start te komen voor de V-Max voorjaarsraces in het weekend van 8-10 april op Circuit Zandvoort. De definitieve rijdersbezetting is nog niet helemaal bekend, de komende weken zal daar meer duidelijkheid in komen. Wij spraken tijdens de afgelopen testdag op Circuit Zandvoort twee equipes uit twee landen met twee verschillende ambities.

Willem Meijer en Lorenzo van Riet
Vorig seizoen reed Willem Meijer met zuiderbuur Jamie Vandenbalck een sterk seizoen. De eerste races werden ze tweemaal tweede, maar er waren ook wat mindere resultaten. Naarmate het seizoen vorderde klommen zij echter gestaag op, om in de laatste race zelfs nog een gooi naar de titel te kunnen doen. Daar grepen ze echter nipt naast.

Hun team Xwift Racing was erg tevreden met de prestaties en wil dit jaar voor de titel gaan, maar dit seizoen is Vandenbalck er niet bij. Met de terugtrekking van de equipe Mark van der Aa en Koen Bogaerts uit de klasse was hun dealer Renova zeer geïnteresseerd om met Meijer aan het tweede seizoen te beginnen. “We hebben voor dit jaar maar één doel en dat is het kampioenschap binnehalen. Na een zeer aangenamen samenwerking met Xwift Racing Events in 2021 zullen we dit jaar opnieuw met hun de strijd aangaan, maar wel onder een nieuwe naam: RENOVA MOTORSPORT powered by Xwift Racing. Eén ding weten we zeker, we hebben er zin in" aldus een enthousiaste Willem Meijer. Dit jaar rijdt Willem Meijer samen met Lorenzo van Riet. Geen onbekende in de racewereld, vele overwinningen in de Supercar Challenge staan op zijn naam. Samen vormen zij het te kloppen raceduo voor seizoen 2022. 

Steven Brams en Joeri Janssens
Helemaal vooraan in de pitstraat krijgt Joeri Janssens van zijn engineer de laatste instructies. De opdracht is om met de BMW M2 twintig ronden achter elkaar op volle snelheid te rijden voor een shakedown om zoveel mogelijk data te verzamelen.

Na het weg accelereren van de wagen krijgen wij de gelegenheid om even rustig met teamgenoot Steven Brams te praten. “We kennen elkaar van de Rumball Rally, eigenlijk een week vakantie waar hechte vriendschappen gesmeed worden. Zo is het bij ons ook gegaan. Wij hebben allebei de passie voor snelle wagens en de BMW M2 Cup is zijn idee. Joeri is een kennis van de familie Derdaele en zo kwamen we bij Belgium Racing terecht. Daar hebben we een goede zet mee gedaan. De ervaren Marc Goossens is onze coach die ons veel leert en onze grenzen iedere keer weer een stukje verlegt. Het is volgens het Arrive & Drive principe. Onze belangrijkste taak is rijden en de rest laten we aan de specialisten over. Wij zijn geen pro’s en rijden in de Gentleman Cup. Wij vinden het een fraaie auto, de kosten en de performance zijn goed met elkaar in balans.”

“Eind vorig seizoen reden we voor het eerst op het TT Circuit in Assen samen met de deelnemers uit de Nederlandse Cup. Het is natuurlijk veel leuker om met meer auto’s te strijden maar ik had zo mijn twijfels. Tussen de Nederlandse deelnemers wordt er echt fel gestreden, het gaat er allemaal een beetje fanatieker aan toe. Wij denken soms teveel na, je wil je grens opzoeken maar dat houd je toch tegen omdat we bij schade alles zelf moeten betalen. Ik heb me er nu bij neergelegd en we gaan onze uiterste best doen. We zullen zien hoe het gaat lopen om buiten de problemen te blijven.” Teamgenoot Joeri Janssens komt de pits ingereden en parkeert de BMW in de box. Zichtbaar tevreden meldt hij zich bij ons voor de foto. Het wordt een mooi jaar in de gezamenlijke strijd tussen de twee landen voor het kampioenschap.