BMW M2

Colin Caresani terug op hoogste trede

19:07 08-08-2021

Colin Caresani heeft op TT Circuit Assen de tweede wedstrijd van de VRM BMW M2 Cup op zijn naam geschreven. Caresani passeerde als eerste de finish, maar leek door een straf van vijf seconden de winst te moeten laten aan een na een sterke inhaalrace fraai teruggekomen Lorenzo van Riet. Ruim na afloop van de race bleek Van Riet echter een nog hogere straf te hebben gekregen waardoor hij zelfs terugviel naar plek drie. De tweede positie viel daarmee ten deel aan de equipe Dante Rappange/Dick Warmerdam.

De startopstelling van de tweede race in de VRM BMW M2 Cup wordt bepaald door de één na snelste ronde uit de kwalificatie en dat levert door de vele (wegens het overschrijden van de track limits) geschrapte rondetijden een in sommige gevallen opvallend beeld op. Op poleposition Lorenzo van Riet, die geflankeerd wordt door Maxime Oosten. Op rij twee de equipes Willem Meijer/Jamie Vandenbalck (starter) en Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw (starter). Daarachter Kelvin Snoeks en de equipe Jack van der Ende (starter)/Max Veels, gevolg door de winnaars van race één Dante Rappange/Dick Warmerdam (starter) en Berry van Elk. De voorlaatste rij is voor Tom Werckx en Albert Jochems. Pas op plek elf Colin Caresani. De winnaar van drie races kwam zaterdag ook als eerste over de finish maar werd vervolgens bestraft met 30 seconden in verband met een te korte pitstop, waardoor Caresani als zevende werd geklasseerd. Door de vele afgenomen rondetijden was een tweede snelle ronde er voor de leider in de tussenstand van het kampioenschap in de kwalificatie niet meer van gekomen. Dat laatste gold ook voor Daan Pijl (starter)/Tomasz Magdziarz waardoor ook deze equipe tot een inhaalrace veroordeeld is.

De start lijkt goed, maar in de eerste bocht gaat het toch fout. Vandenbalck neemt een groot risico door erg laat te remmen aan de binnenzijde van de bocht. Lorenzo van Riet ziet hem niet komen en zij raken elkaar. Ook Maxime Oosten aan de buitenzijde wordt geraakt. Diverse BMW’s tollen over het asfalt waarbij Van Riet en Oosten achteraan het veld moeten aansluiten.

Vandenbalck heeft niet alleen flinke schade, maar krijgt ook een pilon onder zijn auto waardoor hij de grindbak inschuift en meteen als uitvaller kan worden genoteerd. Oosten moet de pits opzoeken met schade en zal kort daarna ook opgeven.

Als het stof is opgetrokken is de volgorde daarmee De Leeuw, Warmerdam, Caresani, Van der Ende, Pijl, Werckx, Jochems, Van Riet, Van Elk, Oosten (die de pits opzoekt) en Snoeks. Het is duidelijk dat Caresani en Pijl om de problemen heen zijn gereden en flink wat plaatsen hebben kunnen goedmaken.

Zoals te verwachten was hebben Warmerdam en Caresani al snel De Leeuw te pakken, nemen plek één en twee over en verwijzen de voormalig leider naar plek drie. Ook Van der Ende volgt al snel en is daarmee derde. Pijl rukt ook snel op en zit inmiddels achter De Leeuw.

Na een klein kwartier is daarmee de volgorde, Warmerdam, met op minder dan een seconde Caresani, en daar weer meer dan drie seconden achter Van der Ende. De Leeuw doet het nog steeds netjes op vier, maar weet nu wel Pijl op slechts een halve seconde. Het duurt dan ook niet lang voordat Pijl De Leeuw te pakken heeft, die ook meteen een snel oprukkende Van Riet in zijn spiegels ziet verschijnen. Daarachter op grotere achterstand Van Elk, Werckx en Jochems.

Terwijl Caresani een waarschuwing krijgt voor track limits, pakt hij wel Warmerdam en neemt de leiding over. Op drie nog steeds Van der Ende, op afstand gevolgd door Pijl en De Leeuw, die Van Riet nu op zijn bumper heeft. 

Omdat er een auto uit de gelijktijdig gestarte Supercar Challenge stilstaat, komt na een kleine 20 minuten de safetycar de baan in. Daarmee is de volgorde, maar dan zonder tijdsverschillen, Caresani, Warmerdam, Van der Ende, Pijl, Van Riet, De Leeuw, Van Elk, Werckx, Jochems en Snoeks. Net voordat de safetycar de baan in komt, parkeert Jochems zijn auto tegen de bandenstapels en zakt daarmee verder in de lijst.

Het pitwindow gaat open als het veld nog altijd achter de safetycar rijdt en dus duikt iedereen de pits in voor de verplichte stop. Bij het verlaten van de pits verdwijnt ook de safetycar van de baan en is de volgorde Caresani, Rappange, Veels, Van Riet, Werckx, Van Elk, Magdziarz en Snoeks.

Caresani en Rappange weten meteen een gaatje te slaan naar Veels, die als snel gepasseerd wordt door Van Riet. Rappange is duidelijk niet van plan Caresani te laten gaan en valt de leider zelfs aan. Het tweetal moet echter oppassen want Van Riet komt snel opzetten en lijkt aan te gaan sluiten bij het leidende duo. Van Elk gaat ook goed want hij is Werckx en De Vreede gepasseerd en ligt op plek vijf. 

Door de aanvallen van Van Riet op Rappange kan Caresani aan kop profiteren en wat afstand nemen. Met nog minder dan acht minuten te gaan leidt Caresani met inmiddels bijna vier seconden voorsprong op een zich fel tegen Van Riet verdedigende Rappange. Weer een kleine vier seconden daarachter Veels. Achter Veels worden de verschillen tussen Van Elk, Magdziarz, Werckx en De Vreede groter. Snoeks heeft intussen een bezoek gebracht aan de pits en rijdt op een ronde.

Als Rappange iets te wijd gaat lukt het Van Riet eindelijk om de tweede positie over te nemen, maar de achterstand op Caresani is inmiddels meer dan vijf seconden. Dit kan nog belangrijk worden omdat de leider nu toch echt een tijdstraf van vijf seconden heeft opgelegd gekregen voor het (te vaak) overschrijden van de track limits.

In de laatste ronde kan het nog gebeuren. Bij de voorlaatste doorkomst heeft Van Riet het gat tot binnen de vijf seconden weten te brengen en kan daarmee de winst voor zich opeisen. Als de vlag valt passeert Caresani als eerste de finish, maar het verschil met Van Riet is slechts 3,8 seconden waardoor na optelling van de 5 strafseconden de winst naar Van Riet gaat. Achter Caresani pakt de equipe Rappange/Warmerdam de derde podiumpositie. Op vier Van der Ende/Veels en op vijf Van Elk. Daarachter Magdziarz/Pijl, Werckx, De Vreede/De Leeuw terwijl Snoeks als laatste rijdend over de streep gaat.

Nadat alle overschrijdingen van track limits en incidenten waren bestudeerd, kregen nog veel meer rijders strafseconden, waaronder Van Riet, die er zelfs meer kreeg dan Caresani. Dit had alleen gevolgen voor de top drie waarbij de winst toch in handen viel van Caresani, voor Rappange/Warmerdam en een naar plek drie teruggezette Van Riet.