en
Drivers news

Maxime Oosten ook niet te stoppen in BMW M2 CS Racing Cup Benelux op C

13:35 14-06-2022

Met opnieuw een dubbelzege in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux heeft Maxime Oosten laten zien dat hij dit tweede seizoen van de klasse de te kloppen coureur is. Op het Belgische circuit van Zolder kwam hij in beide races als eerste over de finish, al was daar in de tweede race wel een flinke inhaalrace vanaf de tiende positie voor nodig. 

Op de net iets meer dan vier kilometer lange Omloop van Terlaemen, zoals het circuit van Zolder ook wel wordt genoemd, stond Maxime Oosten aan de start van alweer het derde evenement in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. Omdat hij ook in de Duitse BMW M2 Cup racet is dit zelfs het vierde evenement van dit seizoen en is de BMW M2 voor de jonge Fries inmiddels een vertrouwd strijdwapen.

Met de dominante races op Hockenheim nog vers in het geheugen was Oosten benieuwd of hij opnieuw voor de zeges zou kunnen strijden. Circuit Zolder is immers voor veel rijders bekend terrein, terwijl de meesten nog niet eerder op de Hockenheimring hadden gereden. Met als nieuwe tegenstander de DTM-coureur Esteban Muth besefte de 18-jarige Fries dat hij er een geducht tegenstander bij had.  

In de kwalificatie was Oosten erop gebrand om de poleposition te behalen. Daar toonde hij direct zijn klasse, want met een hele serie ronden laag in de 1:38 pakte hij de pole voor beide races. Muth kwam als enige ook in de 1:38, maar kon de constante rondetijden van Oosten niet verslaan. 

Bij de start van de eerste race over een uur op zaterdag wist Oosten dat de Eerste Linkerbocht na de start cruciaal was. Hij was bij de rollende start goed weg en dook als leider de eerste bocht in. Muth volgde, maar na de eerste ronde was Oosten al ruim een seconde weggelopen en hij bouwde zijn voorsprong iedere ronde iets verder uit. In de vierde ronde was er een incident op de baan waardoor de safetycar in de baan kwam en daarmee was de BMW met startnummer 54 zijn voorsprong weer kwijt. Hoewel hij bij de herstart de leiding kon behouden was het nu lastiger om los te komen van zijn achtervolgers. 

Na de verplichte pitstops had één van de deelnemers flink wat olie op de baan gegooid en het hele veld werd de pitstraat ingestuurd met een code rood. Even was onzeker of het opruimen van de olie te lang zou duren en de race hiermee ten einde was, maar gelukkig konden ze weer opnieuw gaan racen. Met nog negen minuten op de klok volgde de herstart en opnieuw was Oosten attent. Muth was inmiddels teruggevallen en na 26 ronden kwam de inwoner van Beetsterzwaag met een voorsprong van ruim acht seconden over de finish, zijn vierde winst op rij.

Met opnieuw Muth naast hem op de eerste startrij begon Oosten met dezelfde intentie aan de tweede race. Dit keer probeerde Muth hem buitenom in de eerste bocht voorbij te gaan. Op volle snelheid gleed de BMW M2 van Oosten echter ver naar buiten en raakte daarbij licht de auto van Muth, die daardoor door de grindbak reed. Gelukkig kon de Belgische rijder verder, maar hij viel terug in het veld. De wedstrijdleiding oordeelde dat de schuld bij Oosten lag en bestrafte hem met een drive through penalty, die hij al snel onderging. “Een terechte straf, ik ging zo hard de bocht in om mijn positie te verdedigen dat de auto ging glijden en ik geen ruimte kon laten voor Esteban,” vond Oosten.

Na het ondergaan van de straf kwam Oosten als tiende de baan weer op en daarmee leek een podiumplek niet haalbaar. Toch ging hij er vol voor en met resultaat, want hij klom elke ronde verder naar voren. Toen een rijder crashte kwam ook nu de safetycar in de baan en daarmee kwam het veld weer bij elkaar. Waar Oosten daar meestal slachtoffer van was, kwam hem dit keer goed uit. Na de pitstop en de herstart lag hij al derde en hij wist dat de rijders voor hem binnen bereik waren. Al in de 22e ronde nam hij de leiding over en de elf ronden die nog volgden wist hij nog een voorsprong op te bouwen van ruim elf seconden. Daarmee is zijn vijfde zege op rij een feit en heeft Oosten nu 117 punten in het klassement van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux.

Na de race zocht Maxime Oosten direct Esteban Muth op om zijn excuses aan te bieden. “Hij was gelukkig niet boos, begreep dat ik met die snelheid zover naar buiten kwam en feliciteerde me met twee sterke races. Heel sportief, ik hoop dat hij de rest van het seizoen ook rijdt in onze klasse,” besluit Oosten een fantastisch weekend.